Farba: červená
Evidenčné číslo: 029
Dĺžka (km): 140 km
Prevýšenie: 2017/2017 m (pozor uvádza sa smere popisu trasy)
Náročnosť / Určenie: SPORT (stredné) - MTB TRASY
Povrch: asfalt, spevnená cesta, trail, poľná cesta, lesná cesta

Charakteristika: Cyklomagistrála Slovenský kras má charakter okruhu v dĺžke 140 km, ktorý obopína celé krasové územie a prechádza takmer každou atraktívnou lokalitou na ňom. Vedie okolo najkrajších prírodných a pamiatkových lokalitách, ležiacich v Slovenskom krase alebo jeho podhorí.

Je kombinovane vedená po štátnych kvalitných cestách, ako aj lesných cestách, preto na jej kompletné absolvovanie je potrebný horský bicykel. Hlavnými magnetmi na trase sú jaskyne Slovenského krasu (Domica, Gombasek, Silická ľadnica); ďalšie prírodné krásy (Kečovské škrapy, Zádielská tiesňava, Hájska dolina, Hrhovské rybníky); niekoľko hradov (Turniansky hrad, hrad Krásna Hôrka, vodný hrad v Štítniku, zrúcaniny hradu v Plešivci); kaštieľ s parkom v Betliari; vzácne kostoly (napr. románsky kostolík v obci Lúčka, katedrála v Rožňave, gotické kostoly v Štítniku a v Plešivci) a mnoho ďalších.

Popis: Červená cykloturistická značka začína v obci Plešivec na križovatke viacerých cykloturistických trás (2701, 5711). V obci sa nachádza vzácny kostol zo 14. storočia, v ktorom sú unikátne fresky. Pred kostolom stojí mohutná zvonica. Trasa pokračuje cez Dlhú Ves smerom k maďarskej hranici a obci Aggtelek. Cestou stretáme žltú odbočku 8710 – Spojka Silická Brezová a zelenú 5726 – Ardovské zlaté bane, ktoré ponúkajú možnosť tvorby zaujímavých okruhov v regióne.

Prichádzame do Aggteleku, kde si nenecháme ujsť príležitosť na prehliadku jaskyne Domica a na maďarskej strane Baradla – Aggtelek. Prekrásna výzdoba oboch jaskýň očarí každého, pri dobrom stave hladiny vody absolvujeme v Domici aj plavbu. Po prehliadke jaskýň pokračujeme do Kečova, za obcou a kostolom nás čaká stúpanie popod Kečovské škrapy, lesom a následný prejazd do Silickej Brezovej. Je tu zaujímavý kalvínsky kostol so samostatnou vežou.

Pokračujeme ďalej a čoskoro sa pred nami objaví silueta obce Silica s dominantným kostolom. Popod kostol klesneme k malému jazierku – Farárovej jame. Odtiaľto nás čaká nenáročný lesný úsek po asfaltovej ceste do Silickej Jablonice, s dvoma kostolmi. Postupne sa krajina otvára, obchádzame zrúcaninu hradu Sokolí kameň.

Postupujeme a pri rázcestí na obec Hrušov vedie k hranici s Maďarskom žltá cykloturistická trasa č. 8715. Na okraji Jablonova nad Turňou odbočí trasa doprava a po poľnej ceste ponad Hrhovské rybníky (kde sa nachádza aj rozhľadňa) prejde za obec Hrhov. Pred nami sa otvorí fascinujúci pohľad na ústie Zádielskej tiesňavy, kam nás trasa o chvíľu aj dovedie. Cez Dvorníky – Včeláre popri Turnianskom rybníku prechádzame do obce Turňa nad Bodvou. V tejto fáze nás sprevádza silueta Turnianskeho hradu. Ak sa ubytujeme v obci a odložíme si bicykel, využijeme možnosť vystúpiť pešo na Turniansky hrad, odkiaľ sa nám naskytne prekrásny výhľad nielen na dolinu pod nami.

Trasa pokračuje oblúkom popod Turniansky hrad a popri Hájskom potoku a obci Háj ideme Hájskou dolinou smerom na Hačavu. Vo viacerých miestach môžeme obdivovať malé vodopády. Za Hačavou nás čaká tiahly traverz, ktorým sa dostaneme na vrchol Zádielskej doliny. Postupne popri potoku Čremošná klesáme malebnou dolinou cez niekoľko obcí až do Drnavy. V obci odbočíme vpravo a popod horu prechádzame smerom na Krásnohorské Podhradie. Tu vychádzame na cestu č. 549, pri hrade Krásna Hôrka. Tento unikát je však v súčasnosti po požiari v roku 2012 zatvorený. Po ceste č. 50 potom pokračujeme smerom na Rožňavu, kde aj odbočíme. V meste sa nachádza pomerne veľa pamiatok a kostolov, určite si nenecháme ujsť príležitosť vystúpiť na strážnu vežu a rozhliadnuť sa po okolí. Pred vežou je obnovené súsošie Františky Andrássyovej.

Opustíme mesto Rožňava a pokračujeme na sever. Čoskoro prídeme do Betliara a tu navštívime jednu z najkrajších muzeálnych expozícií na Slovensku – kaštieľ Betliar. Expozícia nábytku, poľovných trofejí, obrazáreň, či unikátna knižnica nás chytia za srdce. Takisto si pozrieme krásny park. Po ceste č. 67 potom pokračujeme cez Gemerskú Polomu, z kadiaľ plynule pokračujeme do obce Henkovce.  Opäť nás čaká mierne stúpanie a horší terén. Vlnitým terénom prichádzame do obce Roštár. Z tadiaľ nás už čaká iba zjazd do Plešivca, kde naše putovanie Cyklomagistrálou Slovenský kras končí.

https://www.biker.sk/ https://www.skoda-auto.sk/ https://trekbikes.sk/3-bicykle

Všetky publikované dáta na portáli sú určené na nekomerčné použitie pre občiansku verejnosť, turistov a návštevníkov Slovenska. Dáta sú chránené v zmysle autorského zákona, sú majetkom Slovenského cykloklubu. Ich ďalšie použitie a šírenie je možné iba s písomným súhlasom Slovenského cykloklubu.