Farba: zelená
Evidenčné číslo: 5871
Dĺžka (km): 50,1 km
Prevýšenie: 322/918 m (pozor uvádza sa smere popisu trasy)
Náročnosť / Určenie: SPORT (stredné) - MTB TRASY
Povrch: asfalt, spevnená cesta

Charakteristika: Zelená cykloturistická značka prepájajúca Slovensko s dvoma susednými krajinami, Poľskom a Ukrajinou. Svojou kategóriou spadá cyklotrasa medzi stredne náročné trasy a je vhodná pre MTB bicykel.

Popis: Medzinárodná cyklotrasa „Zelený bicykel“ spája tri krajiny: Poľsko, Slovensko a Ukrajinu.

Slovenská časť medzinárodnej cyklotrasy začína v Ruskom sedle (801 m n. m.) na slovensko-poľskej hranici, kde sa nachádza jednoposchodová drevená rozhľadňa. Taktiež sa neďaleko od sedla pri prameni Cirochy nachádza aj turistická útulňa. Z Ruského sedla cyklotrasa klesá serpentínami po zrekonštruovanej kamennej ceste (Porta Rusica – technická pamiatka, cesta ktorá spájala Uhorsko a Malopoľsko) najskôr lesom a neskôr lúkami nad bývalou obcou Ruské. V týchto miestach sú krásne výhľady na hraničný hrebeň, ako aj na masív Veľkého a Malého Bukovca. Približne v polovici serpentín je v brezovo-ihličnatom lesíku ukrytý Pamätník osloboditeľom obce z 2. svetovej vojny.

Cyklotrasa schádza ďalej do bývalej obce Ruské (obec zanikla v roku 1986 v súvislosti s výstavbou vodárenskej nádrže Starina), kde od križovatky Pod hrabom pokračuje po zachovalej asfaltovej ceste a sústavne klesá do ďalšej vysťahovanej obce Veľká Poľana, v ktorej sa nachádza vojnový cintorín a ruiny murovaného kostola. V blízkom okolí sa na kóte Hodošík nachádza rozsiahly masový cintorín vojakov z 1. svetovej vojny – najvyššie položený vojnový cintorín z 1. svetovej vojny na Slovensku (825 m n. m.).

Trasa klesá k vodárenskej nádrži Starina – najväčšej vodárenskej nádrži s pitnou vodou v strednej Európe a pokračuje okolo nádrže po jej pravom brehu zvlnene hore-dole. Platí tu prísny zákaz vstupu osôb od tejto cesty do 1. ochranného pásma – k vodnej hladine nádrže – z dôvodu ochrany čistoty vody. Prosíme o dodržovanie zákazu. Postupne sa dostávame až k hrádzi a závore, kde je stála služba. Z hrádze asfaltka klesá prudko dole na križovatku Jalová, kde sa môžete zastaviť pri Beskydskom panteóne. Trasa tu odbočuje doprava a po kvalitnom asfalte cesta mierne klesá do obce Stakčín. Na križovatke pri tanku (pamätník z 2. sv. vojny) odbočuje trasa doľava a začína mierne stúpať do obce Kolonica a ďalej do sedla Kolonický vrch (441 m n. m.). Približne 500 metrov pod Kolonickým vrchom je odbočka k Astronomickému observatóriu, v ktorom sa nachádza druhý najväčší ďalekohľad na Slovensku – Vihorlatský národný teleskop. Observatórium bolo vybudované na území s najnižším svetelným znečistením na Slovensku a je súčasťou Parku tmavej oblohy Poloniny. Odtiaľ je to už stále dole kopcom cez obec Ladomírov až do obce Ubľa. Slovenský úsek medzinárodnej cyklotrasy „Zelený bicykel“ končí na slovensko-ukrajinskom hraničnom prechode Ubľa – Malé Berezné.

https://www.biker.sk/ https://www.skoda-auto.sk/ https://trekbikes.sk/3-bicykle

Všetky publikované dáta na portáli sú určené na nekomerčné použitie pre občiansku verejnosť, turistov a návštevníkov Slovenska. Dáta sú chránené v zmysle autorského zákona, sú majetkom Slovenského cykloklubu. Ich ďalšie použitie a šírenie je možné iba s písomným súhlasom Slovenského cykloklubu.