Farba: červená
Evidenčné číslo: 021
Dĺžka (km): 69,3 km
Prevýšenie: 17/468 m (pozor uvádza sa smere popisu trasy)
Náročnosť / Určenie: SPORT (stredné) - CESTNÉ TRASY
Povrch: asfalt, spevnená cesta

Charakteristika: Hnilecká cyklomagistrála prechádza malebnou Hnileckou dolinou, lemovanou lesnými masívmi Slovenského rudohoria. Spája dve významné strediská cestovného ruchu – vodnú nádrž Palcmanská Maša v Národnom parku Slovenský raj s priehradou Ružín pri Margecanoch.

Popis: Trasa Hnileckej cyklomagistrály prechádza 11 obcami Hnileckej doliny. V niektorých z nich sa dajú vidieť prvky autentického vidieckeho života, prvky pôvodnej architektúry, či cirkevné i svetské budovy historického významu. Cyklomagistrála je vedená po cestách II. a III. triedy, miestnych komunikáciách a krátko aj po lesnej ceste. Väčšia časť ciest má asfaltový a penetrovaný povrch. Len v úseku Sykavka – Hnilec v dĺžke 3 km a v lokalite nad Pekliskom v dĺžke 1,5 km vedie trasa po spevnenej ceste. Hnilecká cyklomagistrála začína v čarovnom prostredí Slovenského raja v obci Dedinky na brehu umelej vodnej nádrže Palcmanská Maša. Jej ľavý breh kopíruje až k priehradnému múru. Pod ním na križovatke ciest a križovatke cykloturistických trás Palcmanská Maša (021, 2715) odbočuje doľava a pokračuje asfaltovou cestou II/535 zvlneným mierne klesajúcim terénom do obce Mlynky, známej lyžiarskym strediskom.

Pohodlnou jazdou prechádza ďalšími miestnymi časťami obce, aby za časťou Mlynky odbočila doprava na miestnu komunikáciu, do časti Rakovec, kde prechádza križovatkou turistických a cykloturistických trás (021, 2853). V Rakovci zaujmú pôvodné banské domy zo začiatku 19. storočia. Cyklomagistrála pokračuje z Rakovca penetrovanou cestou medzi riekou a železničnou traťou do ďalšej miestnej časti Sykavka. Tu sa mení povrch cesty na štrkový. Zhruba po 1,5 km je potrebné odbočiť doprava, prejsť podjazdom pod železničnú trať a strmším stúpaním vystúpať okolo pekne upravenej bývalej horárne na zlom cesty. Na zlome trasa odbočuje doľava a lesnou cestou miernym zjazdom pokračuje do obce Hnilec. V obci za železničným mostom od križovatky ciest a križovatky cykloturistických trás (021, 2852) po odbočení doprava, začína pohodový úsek trasy miestnou cestou spolu s modrou cykloturistickou trasou. Tá sa po 400 m odpája doľava. Cyklomagistrála pokračuje rovno. Pohodlnú jazdu spríjemňuje tiché prírodné prostredie až do Nálepkova, kde je ďalšia križovatka cykloturistických trás (021, 8921). Od Nálepkova, kde cyklomagistrála vychádza na cestu II/546, sa cestná premávka postupne „zahusťuje“, preto je potrebné zvýšiť opatrnosť. Pokračujúca časť cyklomagistrály ďalej kľukatí dolinou Hnilca medzi ďalšími roztrúsenými obcami. Prechádza mestečkom Gelnica s križovatkou cykloturistických trás (021, 5855) a v miestnej časti Mária Huta ďalšou križovatkou cykloturistických trás (021, 2858). V obci Jaklovce na križovatke ciest II/546 a II/547 trasa odbočuje doľava a miernym zjazdom prechádza mostom ponad ústie rieky Hnilec do priehrady Ružín. Pokračuje pravým brehom priehrady  a vstupuje do obce Margecany, kde pri železničnej stanici končí.

https://www.biker.sk/ https://www.skoda-auto.sk/ https://trekbikes.sk/3-bicykle

Všetky publikované dáta na portáli sú určené na nekomerčné použitie pre občiansku verejnosť, turistov a návštevníkov Slovenska. Dáta sú chránené v zmysle autorského zákona, sú majetkom Slovenského cykloklubu. Ich ďalšie použitie a šírenie je možné iba s písomným súhlasom Slovenského cykloklubu.